Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, July 1, 2011

Hukum Warna Kuku






salam jumaat semua. lame dah aku tak update panjang2 ni haaa. rasa cam tak lengkap hidup tak membebel.hahah. okey la, hari ni aku nak share sikit, khas untuk kaum hawa di luar sana,iaitu hukum kaler kuku . 


selalunya, soalan-soalan berbunyi mcm niii. boleh ke ? kalau pewarna tu halal ? ha ? sah ke solat kita ? habis, kalau time cuti solat, boleh la guna ?


hey, memang la korang tak dengar bunyik die. sebab aku jugak yang tanye soalan-soalan ni.. hahaha. almaklumla.. kadang-kadang dalam hati nak try jugak kan.. haha. kaw boleh ? kaler warna warni kuku tuuu ? jadi la omputih sikitttt. hahaha. erk ~


so, setahu aku, memang tak boleh la sebab air wudhu tak mengalir kat kuku kita. tapi, apa hujah die ? sape yang cakap macam tuuu ? show me yyyy bebeh.

  • pada dasarnya, kita tak boleh memakai atau menggunakan sebarang benda atau apa yang boleh menghalang pengaliran air ke seluruh anggota badan , khususnya untuk mengambil wudhu' .dah sah-sah la tak sah kita punya wudhu' atau mandi wajib tuu, kalau ada bahagian yang tak bersih, maknenya, tak terkena air.

  • Sedangkan dari sisi wudhu’, umumnya pewarna kuku merupakan zat pewarna yang membentuk lapisan kedap air. Sehingga air tidak bisa membasahi kuku-kukunya ketika berwudhu’. Sehingga bila dia berwudhu; dalam keadaan memakain kutek, jelaslah bahwa wudhu’nya itu tidak syah, karena di antara anggota tubuh yang harus dibasuh adalah kedua tangan hingga siku.Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan shalat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai dengan siku, dan sapulah kepalamu dan kakimu sampai dengan kedua mata kaki, Tidak terbasahinya kuku seorang wanita mengakibatkan wudhu’nya tidak syah. Padahal syarat syahnya shalat itu adalah berwudhu atau suci dari hadats. Dengan demikian, maka tanpa wudhu’ yang syah, shalatnya pun tidak syah juga.



tapi kalau pewarna kuku tu halal punyeee ?

  • Jawapan secara umumnya adalah berdasarkan kepada dua penjelasan di atas. Ia boleh digunakan jika produk berkenaan:
    1. Bebas dari najis.

    2. Tidak menghalang air untuk sampai ke anggota wuduk atau mandi hadas. 
dua penjelasan tu, korang boleh baca kat sini http://syededlee.tripod.com/keunggulanislam/id69.html.

  • Dan, jelaslah di sini, bukan perbuatan mewarna itu yang diharamkan tetapi bahan yang digunakan. Kerana ia membabitkan sah atau tidaknya pengangkatan hadas besar dan kecil. Melainkan jika seseorang itu selepas memakainya tidak berhadas langsung samada besar ataupun kecil.

    ------------
    Untuk mengetahui samada bahan berkenaan menghalang air ataupun tidak, kami kira tidak susah. Jika ia berfungsi seperti inai atau za'faran atau kunyit, maka tidak mengapa. Jika ia sebagaimana minyak hitam (motor dsbnya), cat dsbnya, sudah tentu ia menghalang air.



so, boleh la nak kaler kuku nii ? 

  • bergantung kepada niat seseorang individu tu jugak, kalau die sudah bersuami, dan suami die nak kuku-kuku isteri die kaler warna warni sebab nanti sedap sikit lauk-pauk terkena air tangan kuku berkaler isteri die, maka isteri die wajib la ikut. 

  • Misalnya bila seorang wanita berusaha tampil cantik dan menarik di depan suaminya dengan aneka make-up termasuk salah satunya memakai pewarna kuku, sehingga dengan itu suaminya menjadi tertarik dan senang kepadanya, maka bagi wanita itu ada pahala dan ganjaran dari Allah SWT.

  • Sebaliknya bila kecantikan dan dandanannya itu digunakan untuk menjerat laki-laki lain yang bukan mahramnya sehingga menimbulkan zina mata dan terbangkitnya nafsu syahwatnya, maka bagi wanita itu ada dosa dan ancaman siksa di neraka.

  • Jadi hukum memakai pewarna kuku itu boleh menjadi ibadah sunnah sekaligus boleh juga menjadi dosa. bergantung niat atau tujuan pemakainnya dan juga kepraktikalan dari niatnya itu.


tapi uuuuuu, i nak pakai time i cuti solat jerrr. u paham kan ? seminggu tuuu, i pakai laaa. boleh ?


  • Wanita yang sedang haid diberikan keringan untuk memakai pacar.


“Dari Mu’adzah: Ada seorang wanita bertanya kepada Aisyah radhiyallahu ‘anha, “Apakah wanita yang sedang haid boleh memakai pacar?” Aisyah menjawab: Pada saat sedang disisi nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam kami memakai pacar pada kuku, dan beliau tidak melarang kami melakukan hal itu”. [Hadits sanad shahih, diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah (656)]
    Berbeda dengan kutek. Mengecat kuku dengan kutek merupakan perkara yang dilarang agama karena menyebabkan rusaknya wudlu, menyerupai wanita kafir, menyelisihi fitrah (karena memanjangkannya), dan merubah ciptaan Allah.

  • pacar tu mengikut artikel tersebut adalah inai.ada jugak pendapat mcm ni :  Meniru gaya orang kafir atau orang fasik. Sabda Nabi; “Sesiapa meniru satu kaum, maka ia dari kalangan mereka” (HR Abu Daud dari Ibnu Umar).


so, kesimpulannya, semua yang kita nak buat, kita mesti tahu hukum hakamnya. walaupun benda yang nampak kecil cam remeh temeh nii. sebab, kita ada agama, jadi, mestilah ada panduan kan ? kalau ada yang salah atau ada yang korang nak tambah, boleh la komen-komen. 

p/s : hmm. nmpaknya, pakai inai je la ~ tak pun, biar je natural ~ hee :)

sumber :


Terima Kasih Sudi Baca :)

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Like la Page Fiqaliqa Fashionista sekali yee :)

13 suka komen:

Unknown said... Reply to comment

belum pernah tergerak hati nak warna kan kuku..hehehe..

fiqaliqa said... Reply to comment

wah, bagus la tuu. fiqa dah ade niat.. tapi tak leh lak kan. hee. tahan-tahan. nafsu ni. :)

Anonymous said... Reply to comment

Alamak! Saya dah banyak kali warna kuku! lagi2 bila time xboleh solat!

fiqaliqa said... Reply to comment

@Anonymous yg penting, niat individu itu sendiri, selain dari yang dinyatakan di atas :)

Anonymous said... Reply to comment

niat saya kalau pakai cutex. hanya untuk suka2 dan mengetahui seni2..saya pakai bila tidak boleh solat saja. tiada niat utk menggoda lelaki atau sbgai nya

Unknown said... Reply to comment

Please reply, saya pakai cutex tak bewarna, saya belum period..berdosa
ke?

Puteri Kenari said... Reply to comment

Saya #http://sallyadan.blogspot.com/
datang berkunjung mencari bahan isu ini.Saya mohon petik-petik sikit yaa...

Unknown said... Reply to comment

Klau sirap ngan pewarna

Mahsuri said... Reply to comment

Tengok ceramah ustaz azhar idrus mengenai pewarna kuku

fiqaliqa said... Reply to comment

@Nur Anna

kalau time solat tu awak kena la tanggalkan cutex tu.

fiqaliqa said... Reply to comment

@salmiah awang

boleh kak silakan :)

fiqaliqa said... Reply to comment

@Fazila Azizul

inai homemade ya ?

fiqaliqa said... Reply to comment

@Mahsuri

terima kasih perkongsiannya :)

made with love by fiqaliqa