Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, May 15, 2011

ulat buku VS ulat blog



assalamualaikum ^^

sihat ? dah breakfast? wah. nasi lemak ke roti canai ? pergh. sedapnya, tu la kelebihannya dok meysia ni kan kan ? hehe. tgk tu, muke kenyang jer. aku makan roti canai, teh o panas. haha. seronok cuti dok umah ni kalau kat hostel tu, erm alamat tak sempat la nak bekfest. selalu terus lunch jer. hee. save katakan. haha

apa tu ulat buku ?
baiklah, berdasarkan title entry tuu. mesti korang tau kan apa itu ulat buku ? bukan ulat dalam buku. tapi ulat buku ni ialah orang yang memang rajin bebeno bace buku. tiap masa, hobi die memang suke membaca.kalau masa makan nasi lemak, kat bungkusan paper nasi lemak tu ade story mory, mesti dorang akan baca sambil makan, berbeza dengan orang yang niat die memang nak makan jer kenyangkan perut, die tak kan baca la kan,tapi die dah semestinya akan terus menikmati kelazatan nasi lemak tuu yang berlauk ayam goreng dan rendang kerang ! pergh ! meleleh air liur den.

so, macam mana orang yang ulat buku ni makan nak kenyang ? eh eh, bukan tu persoalan die. haha. orang kalau ulat buku ni, dah memang jadi habit tau tak ? setiap buku die akan baca, setiap yang mana ada tulisan tu, konfem deme ni akan baca. jangan risau, dorang tak akan hilang fokus punya bila buat benda lain sebab membaca sambil melakukan perkara lain, dah menjadi habit dalam diri mereka. bagus kan? dapat menimba banyak ilmu pengetahuan.

novel pertama, ayat-ayat cinta.
adik aku, cewah, contoh terdekat la kan, die memang suke baca novel. novel dah konfem konfem la beratus muke surat. tebal mak aiiii. aku ? nak harap baca novel ? uiiii. jangan tak caya, penah try, penahhhh... aku beli  novel Ayat-ayat Cinta, nampak macam educated serta rajin plus nerd bile aku g beli buku ni kat kedai, wah, semangat ni nak baca.

hari pertama, wah, aku berjaya habiskan berhelai jugak la muke surat. berterusan la sampai seminggu tak habis-habis. kemudian, berbulan, alih alih, bertahun rupenya, aku sedar, aku tak baca habis, just tinggal terbiar dengan penanda buku kat dalam, haha. adik aku baca, sehari dah habis, paling lama la tu sehari, tak paham tol macam ne dorang buat, memang ulat buku, membaca memang tak de hal, laju plak tu. fast n furious. dasyat dasyat.haha. aku pun dah lama tak beli novel dah, memandangkan, aku tak baca pun kan, :p

mende pe plak ulat blog ?
so, dari aku membazir beli novel memahal sedangkan hampeh aku nak bacanya, baik aku guna pendekatan lain dan cuba hobi baru, iaitu, jadi ulat blog. wahaha. ulat bukan sebarang ulat. korang jangan ingat semua yang bernama ulat tuuu,, tak berguna tau. haha. meh aku explain, bagi aku, ulat blog ni ialah orang yang suke membaca, tetap suke membaca jugak, tapi membaca artikel artikel atau entry-entry dalam dunia maya ni.

hobi aku ni bermula masa aku menjerumuskan diri secara rela dan secara aktifnya ke dalam dunia blog.bagus jugak kan ?dapat hobi baru, antara blog-blog yang aku suke baca, sudah semestinya blog













kalau ikutkan, dulu aku serius untuk berbelog di sebabkan blog Irine Nadia Marcello ni,

comel orangnya, isi pun bez,tapi irine sekarang macam dah bz study, so, kurang la sikit entry die, tapi yang paling aku adore isi kat blog diorang ialah Fatin Liyana dan sis Nurul Badiah Lai, mereka punya idea best. pengalaman hidup, gaya dan style, memang dua-dua fashionista.cantik dan bijak. both of them, awesome !

okey, tu lah die, aku punya inspirasi untuk menjadi ulat blog , membaca jadikan amalan, pesanan kementerian kebudayaan malaysia ! haha

dunia blog seronok untuk diterokai
seronok tau baca, banyak benda baru yang aku dapat, tutorial dan macam-macam lagi, so, korang pun mesti tahu kan ? aku tau, korang pun mesti peminat dorang gak, aku sebagai silent reader je la, kagum tengok dan baca dorang punya blog, blog ni sebagai diari tau. bezkan ada diari, yang bukan je nanti masa depan, boleh tunjuk kat cucu cicit, tapi boleh kongsi dengan semua kawan-kawan alam maya.

so, apa lagi, pilihlah, nak jadi ulat buku atau ulat blog ? yang penting, dua-dua akan bagi kita faedah dan manfaat yang banyak , so, tak la ketinggalan ilmu kan. bak kata orang, banyak cara nak carik ilmu dan pengalaman, so, aku rasa, macam ni la cara aku :)

ok,sekian saja, panjang gile lak entry ni, hee. k,terima kasih sudi baca :)

Terima Kasih Sudi Baca :)

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Like la Page Fiqaliqa Fashionista sekali yee :)

2 suka komen:

storyfromme said... Reply to comment

semua blog yang fiqa suka baca tu sama macam fad.dorang memang best kan.

fiqaliqa said... Reply to comment

aa. dorang bez giler ! hee

made with love by fiqaliqa